SB Journeyfolkmassan cybersäkerhet

Part one – Ideation

Som Joel A. Baker en gång sa ”Vision without action is merely a dream”.

Precis så som många andra sagor börjar, inleds även vår historia med att det en gång var. Det var helt enkelt en gång för drygt två år sedan, året var närmare bestämt 2018 och cyberbrott ökade allt mer i Sverige och internationellt. Under de senaste åren hade organisationer och myndigheter i landet utsatts för grava cyberattacker och oroväckande stölder av sekretessbelagd data, vilket utsåg stora hot inför framtiden. Vi minns kanske alla att 1177 läckt inspelade telefonsamtal på nätet under tidigt 2019? En skandal många av Sveriges invånare chockerades över. I det svenska samhället, men även i våra övriga skandinaviska länder, fanns det och finns det fortfarande stora brister inom cybersäkerhet, både vad gäller kunskap men även intresse för yrkesområdet. Det är här vår historia tar fart.

 

Fyra unga tjejer med stor passion och ett brinnande intresse för cybersäkerhet, som senare kom att kalla sig för Cyber Valkyrie, satt inne med storslagna idéer. Gruppen utökades snart av två män med lång erfarenhet inom branschen och det blev startskottet för vår resa. Visionen var att skapa en crowdsourced security plattform som möjliggjorde och erbjöd personer inom professionen, oavsett kön, etnicitet eller ålder att ansluta sig, hitta säkerhetssårbarheter och dela sina kunskaper med varandra.

De ville skapa en plats för att förena etiska hackare från hela världen, uppnå ett tryggare och säkrare internet och kunna skydda företag och myndigheter mot cyberbrott på ett innovativt och proaktivt sätt. De slog sina kloka huvuden ihop och planerade grundligt hur de skulle gå tillväga. Det var mycket som behövde redas ut från flera olika aspekter. Det tekniska, finansiella, management och inte minst marknadsföringen. Visst fanns det motsvarande plattformar med bas i andra delar av världen, men just denna skulle komma att bli unik på flera olika plan.

 

 

En viktig punkt var att den helt och hållet kunde anpassas till det skandinaviska samhället, något som förklarligt saknas hos våra konkurrenter. Nästa fråga var hur de skulle kunna fånga de ungas intresse? Om de satsade mer på design och utseende kunde de utmärka sig från sina konkurrenter och på så vis nå ut till en nyare generation tänkte de. Fokus skulle läggas på studenter inom området men även på ungdomar som till stor del ägnar sig åt gaming och ännu inte fått upp ögonen för spänningen i cybersäkerhet. För att nå denna målgrupp hade de en idé om att inkludera gamification i plattformen och genom detta genomföra security challenges med ett reward-system för att efterlikna TV-spel. Spelkaraktärerna valdes ut att bli asa-gudarna, också det för att framhäva och hylla det skandinaviska i plattformen.

De fick från personer i sin omgivning, framförallt inom sin egna bransch, höra att deras layout och nytänk kring designen inte lämpade sig för ett företag som vill framstå som seriöst och att detta inte bjöd in till tillit. Vårt team lät sig dock inte påverkas av kommentarerna utan trodde starkt på sin idé. Förhoppningen med plattformen var trots allt att kunna locka och intressera en ny generation av blivande unga yrkeshackare och studenter.

Eftersom det av olika skäl är svårt att få finansiell hjälp av investerare med bara en idé på ett papper beslöt de sig för att finansiera projektet själva. De skulle fortsätta arbeta parallellt och driva projektet på sin fritid. Nätter och dagar spenderades på att utveckla idén och denna målinriktade grupp offrade en stor del av sig själva för att förverkliga sin vision. Som i princip allt annat var det lättare sagt än gjort och många oförutsägbara och oväntade händelser uppstod längst vägen. Men mer om det i nästa del. Avslutningsvis enligt samma visa man ”Vision with action can change the world.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment